RIDII NA KONFERENCJI infaDAYS 2024
W dniach 23-25 kwietnia 2024 w Krakowie odbyła się multi-konferencja infraDAYS poświęcona inżynierii i technologiom wykorzystywanym w projektowaniu, budowie i utrzymaniu infrastruktury liniowej. W konferencji udział wzięli eksperci, przedstawiciele jednostek naukowych, reprezentanci największych firm projektowych i wykonawczych, a także administracja odpowiedzialna za obiekty infrastrukturalne, w sumie prawie 640 uczestników. Organizatorem konferencji był zespół infraTEAM, współorganizatorem Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki.
Uczestnicy na sali obrad. Fot. NBI
Podczas sesji plenarnych odbywały się wykłady i debaty natomiast w strefie expo, na stoiskach wystawienniczych, prezentowali się przedsiębiorcy. Konferencja obejmowała trzy bloki tematyczne: Drogi i Koleje, Mosty i Tunele, Hydro i Geo.
W konferencji udział wzięli przedstawiciele konsorcjum naukowego realizujące projekt naukowy pn. Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych
Akademię Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie reprezentował prof. dr hab. inż. Marek Cała, Instytut Badawczy Dróg i Mostów dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, Państwowy Instytut Geologiczny – PIB dr Edyta Majer.
Pierwszego dnia podczas Sesji Drogowej dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz wygłosił referat pn. Infrastruktura drogowa przyszłości - kierunki działania. Referat dotyczył rozbudowy polskiej sieci dróg, jako jednej z największych inwestycji europejskich ostatnich lat, ciągłego monitoringu zmian jakie zachodzą w motoryzacji oraz wyzwań w drogownictwie związanych z koniecznością budowy odpornej infrastruktury ze względu na efekt cieplarniany i zmiany klimatu, a także przedstawienia prac jakie prowadzone są w w/w kierunkach w Światowym Stowarzyszeniu Drogowym PIARC. Blok tematyczny Drogi i Koleje zakończył panel dyskusyjny, w którym udział wziął dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz.
Drugi dzień to blok tematyczny Mosty i Tunele. Sesję Tunelową otworzył referat pn. Wprowadzenie do sesji tunelowych – stan realizacji projektów tunelowych w Polsce, który przedstawił prof. dr hab. inż. Marek Cała. W referacie poruszono zagadnienia związane z projektami tunelowymi w kraju, których rozwój umożliwia zdobywanie nowej wiedzy i doświadczeń w projektowaniu, budowie i eksploatacji. Blok tematycznych Mosty i Tunele zakończył panel dyskusyjny, w którym wystąpił prof. dr hab. inż. Marek Cała. Podczas panelu uczestnicy dyskutowali na temat problemów mostowych i tunelowych.
Panel dyskusyjny Mosty i Tunele. Fot. NBI
Trzeciego dnia odbył się blok tematyczny Hydro i Geo. W sesji Geotechnicznej dr Edyta Majer wygłosiła referat pn. Cyfrowa geologia sposobem na identyfikację georyzyka na etapie przygotowania inwestycji. Podczas prezentacji poinformowano uczestników konferencji o rozpoczętym projekcie naukowym pn. Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych (RIDII), który został dofinansowany ze środków Budżetu Państwa, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych. W referacie zaprezentowano zasoby danych geologicznych, które wspomagają identyfikację zagrożeń geologicznych do optymalizacji prac przygotowawczych na wczesnych etapach procesu inwestycyjnego. Sesję Geotechniczną zakończył panel dyskusyjny Hydro i Geotechnika, w którym udział wzięła dr Edyta Majer. Dyskusja dotyczyła obecnych i planowanych inwestycji w budownictwie hydrotechnicznym, zapotrzebowania na prace i technologie na rynku budownictwa hydro i geotechnicznego, wyzwań dla geotechników podczas realizacji obiektów hydrotechnicznych, wpływu zmian klimatu na zmiany stanu wód, rozwoju modelowania, a także robót hydro i geotechnicznych.
Panel dyskusyjny Hydro i Geotechnika. Fot. NBI
Dziękujemy organizatorom oraz głównemu patronowi medialnemu za zaproszenie do udziału w konferencji. Gratulujemy udanej i zakończonej seksem konferencji!!!
Szczegółowe informacje o projekcie naukowym pn. Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych znajdują się na stronie.
Udział w konferencji infraDAYS został dofinansowany ze środków Budżetu Państwa, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych w ramach projektu „Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych” oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zadań państwowej służby geologicznej „Prowadzenie i aktualizacja Bazy Danych Geologiczno-Inżynierskich (BDGI) oraz Właściwości Fizycznych i Mechanicznych gruntów i skał (BDGI-WFM) wraz ze sporządzeniem Atlasów geologiczno-inżynierskich wybranych obszarów kraju w skali 1:10 000 (zadanie ciągłe)”, „Mapa potencjału geotermii niskotemperaturowej Polski (MPGN) w skali 1:50 000. Etap I - zadanie ciągłe”, „Opracowanie i przygotowanie do udostępniania cyfrowych map geologiczno-inżynierskich Polski w skali 1:50 000 w celu zwiększenia zasobu cyfrowego CBDG - zadanie ciągłe psg, kontynuacja zadania”.
Tekst: Edyta Majer
Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz GDDKIA w ramach
Wspólnego Przedsięwzięcia NCBR-GDDKiA polegającego na wsparciu badań naukowych
lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa pn. Rozwój Innowacji Drogowych – RID