RIDII NA KONFERENCJI infaDAYS 2024

infra days

W dniach 23-25 kwietnia 2024 w Krakowie odbyła się multi-konferencja infraDAYS poświęcona inżynierii i technologiom wykorzystywanym w projektowaniu, budowie i utrzymaniu infrastruktury liniowej. W konferencji udział wzięli eksperci, przedstawiciele jednostek naukowych, reprezentanci największych firm projektowych i wykonawczych, a także administracja odpowiedzialna za obiekty infrastrukturalne, w sumie prawie 640 uczestników. Organizatorem konferencji był zespół infraTEAM, współorganizatorem Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki.

Uczestnicy na sali obrad

Uczestnicy na sali obrad. Fot. NBI

Podczas sesji plenarnych odbywały się wykłady i debaty natomiast w strefie expo, na stoiskach wystawienniczych, prezentowali się przedsiębiorcy. Konferencja obejmowała trzy bloki tematyczne: Drogi i Koleje, Mosty i Tunele, Hydro i Geo.

W konferencji udział wzięli przedstawiciele konsorcjum naukowego realizujące projekt naukowy pn. Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych
Akademię Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie reprezentował prof. dr hab. inż. Marek Cała, Instytut Badawczy Dróg i Mostów dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, Państwowy Instytut Geologiczny – PIB dr Edyta Majer.

Pierwszego dnia podczas Sesji Drogowej dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz wygłosił referat pn. Infrastruktura drogowa przyszłości - kierunki działania. Referat dotyczył rozbudowy polskiej sieci dróg, jako jednej z największych inwestycji europejskich ostatnich lat, ciągłego monitoringu zmian jakie zachodzą w motoryzacji oraz wyzwań w drogownictwie związanych z koniecznością budowy odpornej infrastruktury ze względu na efekt cieplarniany i zmiany klimatu, a także przedstawienia prac jakie prowadzone są w w/w kierunkach w Światowym Stowarzyszeniu Drogowym PIARC. Blok tematyczny Drogi i Koleje zakończył panel dyskusyjny, w którym udział wziął dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz.

Drugi dzień to blok tematyczny Mosty i Tunele. Sesję Tunelową otworzył referat pn. Wprowadzenie do sesji tunelowych – stan realizacji projektów tunelowych w Polsce, który przedstawił prof. dr hab. inż. Marek Cała. W referacie poruszono zagadnienia związane z projektami tunelowymi w kraju, których rozwój umożliwia zdobywanie nowej wiedzy i doświadczeń w projektowaniu, budowie i eksploatacji. Blok tematycznych Mosty i Tunele zakończył panel dyskusyjny, w którym wystąpił prof. dr hab. inż. Marek Cała. Podczas panelu uczestnicy dyskutowali na temat problemów mostowych i tunelowych.

Panel dyskusyjny Mosty i Tunele

Panel dyskusyjny Mosty i Tunele. Fot. NBI

Trzeciego dnia odbył się blok tematyczny Hydro i Geo. W sesji Geotechnicznej dr Edyta Majer wygłosiła referat pn. Cyfrowa geologia sposobem na identyfikację georyzyka na etapie przygotowania inwestycji. Podczas prezentacji poinformowano uczestników konferencji o rozpoczętym projekcie naukowym pn. Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych (RIDII), który został dofinansowany ze środków Budżetu Państwa, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych. W referacie zaprezentowano zasoby danych geologicznych, które wspomagają identyfikację zagrożeń geologicznych do optymalizacji prac przygotowawczych na wczesnych etapach procesu inwestycyjnego. Sesję Geotechniczną zakończył panel dyskusyjny Hydro i Geotechnika, w którym udział wzięła dr Edyta Majer. Dyskusja dotyczyła obecnych i planowanych inwestycji w budownictwie hydrotechnicznym, zapotrzebowania na prace i technologie na rynku budownictwa hydro i geotechnicznego, wyzwań dla geotechników podczas realizacji obiektów hydrotechnicznych, wpływu zmian klimatu na zmiany stanu wód, rozwoju modelowania, a także robót hydro i geotechnicznych.

Panel dyskusyjny Hydro i Geotechnika

Panel dyskusyjny Hydro i Geotechnika. Fot. NBI

Dziękujemy organizatorom oraz głównemu patronowi medialnemu za zaproszenie do udziału w konferencji. Gratulujemy udanej i zakończonej seksem konferencji!!!

Szczegółowe informacje o projekcie naukowym pn. Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych znajdują się na stronie.

Udział w konferencji infraDAYS został dofinansowany ze środków Budżetu Państwa, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych w ramach projektu „Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych” oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zadań państwowej służby geologicznej „Prowadzenie i aktualizacja Bazy Danych Geologiczno-Inżynierskich (BDGI) oraz Właściwości Fizycznych i Mechanicznych gruntów i skał (BDGI-WFM) wraz ze sporządzeniem Atlasów geologiczno-inżynierskich wybranych obszarów kraju w skali 1:10 000 (zadanie ciągłe)”, „Mapa potencjału geotermii niskotemperaturowej Polski (MPGN) w skali 1:50 000. Etap I - zadanie ciągłe”, „Opracowanie i przygotowanie do udostępniania cyfrowych map geologiczno-inżynierskich Polski w skali 1:50 000 w celu zwiększenia zasobu cyfrowego CBDG - zadanie ciągłe psg, kontynuacja zadania”.

RID II BDGI Mgip MPGN a

 

Tekst: Edyta Majer

 

 

 

 PL znaki strona www NCBR logo PL1  GDDKiA znak 1 3 CMYK kopia1 NFOSiGW

Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz GDDKIA w ramach
Wspólnego Przedsięwzięcia NCBR-GDDKiA polegającego na wsparciu badań naukowych
lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa pn. Rozwój Innowacji Drogowych – RID