Posiedzenie Komitetu Sterującego Konsorcjum ekosystemu badawczo-rozwojowego Partnerstwa
Europe’s Rail JU
22 lutego 2024
W dniu 15 lutego 2024 roku w siedzibie PKP S.A. odbyło się pierwsze posiedzenie Komitetu Sterującego Konsorcjum ekosystemu badawczo-rozwojowego Partnerstwa Europe's Rail Joint Undertaking. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele wszystkich podmiotów uczestniczących w ekosystemie.
Podczas spotkania Instytut reprezentowali dr hab. inż. Tomasz Kamiński, prof. IBDiM oraz mgr inż. Ewa Twardosz z Zakładu Systemów Zarządzania i Telematyki.
Aktualnie Konsorcjum realizuje 5 projektów badawczo-rozwojowych, w tym cztery flagowe: FP1 MOTIONAL, FP3 IAM4RAIL, FP4 IAM4RAIL, FP6 FutuRe oraz projekt Rail4Cities. Podczas posiedzenia dokonano pierwszych podsumowań realizowanych projektów
Główną rolą Komitetu Sterującego jest nadzór nad sprawną realizacją powierzonych zadań i monitorowanie postępu prac. Ponadto gremium to jest również miejscem wymiany doświadczeń, wzajemnego wspierania się przy realizacji prac i dzielenia się dobrymi praktykami przez tych, którzy posiadają bogate doświadczenie związane z realizacją projektów badawczo-rozwojowych z tymi, którzy stawiają w tej dziedzinie pierwsze kroki.
Przewodniczącym Komitetu jest Zbigniew Jancewicz, Dyrektor Biura Badań, Rozwoju i Cyfryzacji PKP S.A.
Instytut Badawczy Dróg i Mostów uczestniczy w realizacji dwóch projektów:
FuTuRe - Delivering Innovative rail services to revitalise capillary lines and Regional rail services,
RAIL4CITIES - RAILway stations for green and socially-inclusive CITIES.
Ogólnym celem projektu FutuRe jest zapewnienie długoterminowej rentowności kolei regionalnych poprzez obniżenie całkowitego kosztu własności (TCO - total costs of ownership), przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości usług i niezawodności operacyjnej. Projekt ma również na celu zwiększenie zadowolenia klientów oraz uczynienie kolei atrakcyjnym i preferowanym środkiem transportu.
Głównym założeniem projektu RAIL4CITIES jest zwiększenie roli kolei i dworców w systemie transportowym miast, a także integracja kolei z miejskim systemem transportu. Studium przypadku dla projektu z polskiej strony będzie dworzec kolejowy w Tomaszowie Mazowieckim. Na etapie prac badawczych zostanie podjęta próba opracowania takiego modelu zagospodarowania dworców o podobnej charakterystyce funkcjonalnej, tak aby w jak najlepszym stopniu odpowiadały one potrzebom pasażerów.
W realizacji projektu uczestniczą dr inż. Ewa Kamińska i dr Agnieszka Łukasiewicz z Zakładu Systemów Zarządzania i Telematyki.
Koordynatorem obu projektów ze strony IBDiM jest dr Agnieszka Łukasiewicz (e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).
Zdjęcie - Facebook PKP S.A.