NCBR - FENG.01.01-IP.01-003/24 - Projekty realizowane w konsorcjach Konkurs jest skierowany do konsorcjów, planujących realizację kompleksowych projektów z zakresu: prac B+R, wdrożeń innowacji, rozwoju infrastruktury B+R, internacjonalizacji, rozwoju kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem, cyfryzacji i zazieleniania działalności przedsiębiorstw. Projekt dofinansowany w naborze musi wpisywać się w co najmniej jedną Krajową Inteligentną Specjalizację.
Realizacja modułu B+R jest obligatoryjna dla konsorcjum, w skład którego wchodzi duży przedsiębiorca lub organizacja badawcza. Dla konsorcjum, w skład którego nie wchodzą ww. podmioty, obligatoryjnym modułem jest B+R lub Wdrożenie innowacji. Pozostałe moduły mogą być realizowanie w zależności od potrzeb i specyfiki projektu. W każdym module może wziąć udział maksymalnie 3 konsorcjantów. Wdrożenie wyników modułu B+R może być sfinansowane w ramach modułu wdrożenia innowacji albo ze środków własnych.
Nabór wniosków potrwa od 10 stycznia 2025 do 28 marca 2025r.
Budżet naboru 1 300 mln zł, w tym:
- 650 mln zł na projekty z udziałem dużego przedsiębiorstwa;
- 650 mln zł na projekty bez udziału dużego przedsiębiorstwa.
Pełna dokumentacja konkursowa jest dostępna - tutaj
|
KPO GOZ - Narodowe Centrum Badań i Rozwoju - Portal Gov.pl (www.gov.pl)
O wsparcie przedsięwzięć w ramach naboru mogą ubiegać się:
- Duże przedsiębiorstwa - samodzielnie realizujące przedsięwzięcie - zarejestrowane i prowadzące działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo,
- Konsorcjum, w skład którego mogą wchodzić:
- co najmniej jedno duże przedsiębiorstwo i co najmniej jedna organizacja badawcza zarejestrowane i prowadzące działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym Liderem konsorcjum musi być przedsiębiorstwo,
- maksymalnie trzy podmioty (będące przedsiębiorstwami zarejestrowanymi i prowadzącymi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej 1 lub organizacjami badawczymi zarejestrowanymi i prowadzącymi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). Z zastrzeżeniem, że członek konsorcjum nie może być jednocześnie członkiem konsorcjum w ramach innego przedsięwzięcia ubiegającego się o wsparcie w ramach naboru.
Dofinansowanie mogą otrzymać przedsięwzięcia, które obejmują:
- prace B+R w zakresie technologii przyczyniających się do tworzenia rynku surowców wtórnych,
- finansowanie prac przedwdrożeniowych i wdrożeniowych związanych z wprowadzeniem na rynek rozwiązań opracowanych w ramach przedsięwzięcia
- finansowanie zakupu infrastruktury B+R.
Wdrożenie wyników prac B+R może być sfinansowane w ramach przedsięwzięcia albo ze środków własnych.
- Dofinansowanie może otrzymać przedsięwzięcie, którego celem jest opracowanie minimum jednej innowacyjnej technologii/rozwiązania (w skali co najmniej krajowej) przyczyniającej się do tworzenia rynku w zakresie wykorzystania surowców wtórnych, a rezultat opracowania zostanie wdrożony na rynek (w ramach przedsięwzięcia lub poza nim). Możliwe do sfinansowania będą przedsięwzięcia wspierające rozwój technologii przyczyniających się do tworzenia rynku surowców wtórnych, których celem będzie stworzenie bardziej wydajnej gospodarki (poprzez m.in. zwiększenie ilości surowców możliwych do ponownego wykorzystania, zmniejszenia ilości surowców pierwotnych wykorzystywanych w procesach produkcyjnych, a także zmniejszenie ilości odpadów składowanych na składowiskach)
- Projekty od 10 mln zł do 69.2 mln zł; Poziom dofinasowania uzależniony jest od wybranego rodzaju pomocy publicznej lub pomocy de minimis w ramach przedsięwzięcia.
|
Hydrostrateg III - „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej”
W ramach projektu można prowadzić każdą kategorię badań (podstawowe (do 15% całkowitych k. kwalifikowanych, tylko dla jednostek naukowych), przemysłowe, badania podstawowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz prace przedwdrożeniowe) przy czym obligatoryjne jest przewidzenie w ramach projektu eksperymentalnych prac rozwojowych. Projekty muszą być zgodne z obszarami tematycznym (do wyboru):
- Woda w środowisku: bioróżnorodność/bioproduktywność
- Woda w mieście (T.1.2 Retencja w systemach kanalizacji ogólnospławnej, T1.3 Retencja w sieciach kanalizacji deszczowej).
- Cele szczegółowe Programu to:
-Wzrost retencji i poprawa jakości wody (z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju i zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej).
-Wdrożenie nowych metod badania, obserwacji i narzędzi wspomagających monitoring i ocenę stanu ekosystemów wodnych i ekosystemów zależnych od wód.
- Zwiększenie stopnia wykorzystania dróg wodnych dla żeglugi śródlądowej, przy istniejących zasobach.
- Konsorcja (max. 5 podmiotów, co najmniej 1 przedsiębiorstwo i 1 jednostka naukowa), składające się z jednostek naukowych, przedsiębiorstw oraz innych podmiotów niebędących jednostką naukową ani przedsiębiorcą, posiadających do zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem realizacji projektu.
- Nabór od 2 września do 13 grudnia 2024 r. (do godziny 16:00)
- Projekty trwające do 3 lat.
- Dofinansowanie od 3 do 25 mln zł (budżet konkursu- 100 mln zł)
Poziomy dofinansowania:
status przedsiębiorstwa
|
na badania przemysłowe
|
na badania przemysłowe z uwzględnieniem premii *
|
na eksperymentalne prace rozwojowe
|
na eksperymentalne prace rozwojowe z uwzględnieniem premii
|
na prace przedwdrożeniowe
|
na prace przedwdrożeniowe- pomoc publiczna na pokrycie usług doradczych
|
mikro
|
70%
|
80%
|
45%
|
60%
|
90%
|
50%
|
małe
|
70%
|
80%
|
45%
|
60%
|
90%
|
50%
|
średnie
|
60%
|
75%
|
35%
|
50%
|
90%
|
50%
|
duże
|
50%
|
65%
|
25%
|
40%
|
90%
|
n/d
|
Jednostki naukowe
|
do 100%
|
|
|
|
|
|
|
|
* NCBR może zwiększyć intensywność pomocy publicznej na badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe (premia), gdy przedsiębiorstwa realizują projekt w ramach tzw. skutecznej współpracy albo szeroko rozpowszechniają wyniki projektu.
** Jednostki naukowe mogą realizować projekt wyłącznie w ramach działalności niegospodarczej.
Jednostki naukowe nie mogą realizować w projekcie prac przedwdrożeniowych.
|
|
Dokumentacja konkursowa https://www.gov.pl/web/ncbr/iii-konkurs-rzadowego-programu-strategicznego-hydrostrateg-innowacje-dla-gospodarki-wodnej-i-zeglugi-srodladowej
|
FENG.2.12,Granty na Eurogranty - organizacje badawcze
- Nabór do 24.04.2025 r.
- Całkowita kwota 22 mln zł, nabór prowadzony przez Fundację na Rzecz Nauki Polskiej
- Dofinansowanie do 100% kosztów, można otrzymać od 19 500 zł do 58 225 zł
- Wsparcie na pokrycie kosztów związanych z przygotowaniem Eurograntu (programy zarządzane centralnie: HORYZONT EUROPA, KREATYWNA EUROPA, DIGITAL „CYFROWA EUROPA”, SINGLE MARKET PROGRAMME, LIFE), które obejmuje:
- poszukiwanie partnerów w RP i poza jej granicami, w tym organizację spotkań związanych z przygotowaniem założeń dla samego Eurograntu i wniosku o Eurogrant,
- przygotowanie wniosku do wybranego programu UE lub konkursu w wybranym programie UE, w tym tłumaczenie dokumentacji aplikacyjnej, zgodnie z wymaganiami określonymi przez organizatora konkursu w danym programie UE/konkursie w danym programie UE,
- ewentualną korektę wniosku,
- prezentację wniosku przed komisją oceny projektów powołaną przez organizatora konkursu w danym programie UE/konkursie w danym programie UE,
- opracowanie analiz specjalistycznych niezbędnych do przygotowania Eurograntu.
Koszty kwalifikowane:
1) podróże służbowe związane z przygotowaniem wniosku;
2) usługi doradcze związane z przygotowaniem Eurograntu;
3) wynagrodzenia wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, osób zatrudnionych przez wnioskodawcę, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z przygotowaniem Eurograntu,
4) organizacja spotkań związanych z przygotowaniem wniosku,
5) tłumaczenia dokumentacji aplikacyjnej przedkładanej organizatorowi konkursu w ramach programu UE,
6) analizy specjalistyczne niezbędne do przygotowania wniosku.
Strona konkursu: https://feng.parp.gov.pl/component/grants/grants/granty-na-eurogranty-oferta-dla-organizacji-badawczych
|
Nabór ekspertów w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021-2027 został wydłużony do 31 grudnia 2024 roku
Nabór prowadzony jest w ramach dwóch poniższych dziedzin:
- Szkolnictwo wyższe
- Dostępność
Kryteriów wyboru ekspertów:
- Wykształcenie:
- Kandydat musi posiadać co najmniej tytuł magistra lub równoważny.
- Potwierdzenie: kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych.
- Doświadczenie zawodowe:
- Minimum 3-letnie doświadczenie zawodowe w ostatnich 5 latach w dziedzinie, do której aplikuje.
- Potwierdzenie: kopie zaświadczeń o zatrudnieniu, świadectw pracy, umów cywilnoprawnych, zaświadczeń o doświadczeniu, informacji o działalności gospodarczej.
- Aktywność zawodowa lub naukowa:
- Udokumentowana co najmniej jedna z poniższych form:
- Stopień naukowy doktora w danej dziedzinie.
- Udział w co najmniej dwóch zakończonych projektach współfinansowanych ze środków EFS jako członek kluczowego personelu.
- Doświadczenie w przygotowywaniu, realizacji lub ocenie projektów współfinansowanych z EFS.
- Potwierdzenie: opisy doświadczenia, kopie umów, zaświadczenia, referencje, certyfikaty, publikacje naukowe.
Dokumenty potwierdzające wykształcenie i doświadczenie należy załączyć do profilu eksperta w systemie informatycznym NCBR.
Strona naboru
SHENG4: zapowiedź czwartej edycji konkursu na projekty polsko-chińskie
Narodowe Centrum Nauki (NCN) i National Natural Science Foundation of China (NSFC) zapraszają wszystkich naukowców do udziału w konkursie SHENG – czwartej edycji konkursu na projekty badawcze realizowane przez polskie i chińskie zespoły badawcze.
Konkurs ma na celu finansowanie projektów badawczych w wybranych dyscyplinach nauki m.in.:
- Chemical Sciences - ST4 Chemia, ST5 Syntetyczna chemia i materialna Nauka …
- Engineering and Materials Sciences - ST8 Inżynieria produkcji i procesów, ST11 Inżynieria materiałowa
Ogłoszenie konkursu przewidziane jest na 16 grudnia 2024 r.
Szczegółowe warunki konkursu mają zostać ogłoszone na stronie NCN w grudniu 2024 r.
PODSTAWOWE WARUNKI PRZYSTĄPIENIA:
- Wnioski będą mogły złożyć podmioty określone w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o NCN (t.j. Dz. U. 2023 poz. 153);
- W chwili składania wniosku kierownik polskiego zespołu badawczego musi posiadać co najmniej stopień naukowy doktora;
- Wymagania formalne dot. wnioskodawców chińskich składających wnioski do agencji NSFC znajdują się na stronie: https://www.nsfc.gov.cn/publish/portal0/tab1356/
- Wykaz podmiotów chińskich, które mogą przystąpić do konkursu zgodnie z wymogami agencji NSFC: http://www.nsfc.gov.cn/publish/portal0/tab475/info70247.htm
- W przypadku wnioskodawców polskich w konkursie będzie udzielana pomoc publiczna;
- Okres realizacji projektów może wynosić 36 miesięcy;
- Finansowane będą tylko badania podstawowe;
- Kosztorysy projektów muszą uwzględniać zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów odpowiednio w NCN i w NSFC;
Wnioskodawca polski składa wniosek krajowy w systemie OSF https://osf.opi.org.pl, zgodnie z wymogami określonymi w dokumentacji konkursowej, do którego załączać będzie wspólny polsko-chiński wniosek przygotowany we współpracy z chińskim zespołem badawczym, w wersji tożsamej ze złożoną w NSFC. Wnioskodawca chiński składa komplet dokumentów wymaganych przez NSFC za pośrednictwem elektronicznego systemu składania wniosków NSFC. Wspólne polsko-chińskie wnioski o finansowanie składane do NCN i NSFC muszą być tożsame.
Do finansowania będą rekomendowane wnioski, które uzyskają pozytywną rekomendację NCN i NSFC.
Pozycje do cytowania we wnioskach o dofinansowanie i opracowaniach.
Ministerstwo Infrastruktury – Bezzałogowe Statki Powietrzne (BSP)
Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze, dostosowując polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących bezzałogowych statków powietrznych (BSP). Zmiany mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym i zapobieganie bezprawnym operacjom BSP.
Nowe kategorie operacji BSP:
- Operacja „otwarta”: Najniższe ryzyko, wykonywana w warunkach widzialności wzrokowej (VLOS).
- Operacja „szczególna”: Wymaga zezwolenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
- Operacja „certyfikowana”: Najwyższa kategoria, wymaga certyfikowanego systemu BSP.
Nowe rozwiązania:
- Możliwość wyznaczania stref geograficznych ograniczających operacje BSP, aby zwiększyć bezpieczeństwo, ochronę prywatności i środowiska.
- Realizacja zadań przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego i PAŻP w formie cyfrowej.
Nowe przepisy wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać później.
Źródło
Ministerstwo Infrastruktury – Międzynarodowa Konferencja „Nowa era europejskiego transportu – wyzwania polityki TEN-T”.
13.02.2025r. w Łodzi odbędzie się międzynarodowa konferencja, która organizowana będzie w ramach Polskiej Prezydencji w Radzie UE. Spotkanie to będzie stanowiło okazję do podsumowania zakończonego w 2024r. procesu rewizji sieci TEN-T oraz będzie miejscem wymiany poglądów i spostrzeżeń przedstawicieli różnych środowisk odnośnie co do przyszłości rozwoju europejskiego sektora transportu, jego globalnych powiązań, budowania odporności w różnych jego aspektach i wykorzystania infrastruktury transportowej na potrzeby podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania. Ważnym punktem wydarzenia będzie debata nad przyszłością i efektywnością finansowania transportu w kolejnej perspektywie finansowej UE po 2027 r. Wnioski z Konferencji, będą drogowskazem w dalszej debacie nt. rozwoju polityki transportowej.
Główne tematy i zagadnienia:
- Potrzeby inwestycyjne w kontekście odnowionej polityki TEN-T i wyzwań geopolitycznych
- nowa struktura sieci Europejskie Korytarze Transportowe, rozszerzenie sieci TEN-T na Ukrainę i Mołdawię;
- wpływ transportu na rozwój społeczno-gospodarczy UE;
- nowe wyzwania dla transportu europejskiego w aspekcie geostrategicznym – wojna w Ukrainie, wzmocnienie komponentu mobilności wojskowej, rozszerzenie UE, zmiana łańcuchów dostaw (Chiny i Półwysep Arabski, Korytarz Środkowy);
- potrzeby w zakresie finansowania infrastruktury transportowej.
- Budowanie odpornego i innowacyjnego systemu transportowego: cyfryzacja i dekarbonizacja transportu
- wyzwania w kontekście nowych przepisów unijnych, w tym Fit for 55, AFIR, Green Deal;
- kierunki transportu przyszłości – ewolucja czy rewolucja w infrastrukturze, taborze i cyfryzacji;
- dekarbonizacja transportu a rozwiązania cyfrowe w transporcie;
- jak planować inwestycje transportowe, aby zapewnić ich odporność na zmiany gospodarcze, społeczne, geopolityczne i klimatyczne.
- Wyzwania dla portów lotniczych w sieci TEN-T: zielone, bezpieczne i podwójnego zastosowania
- dekarbonizacja lotnisk;
- bezpieczeństwo/ochrona;
- aspekty infrastruktury wojskowej w portach lotniczych.
- Efektywne finansowanie infrastruktury transportowej
- wysoki poziom ambicji nowego rozporządzenia wobec dostępnych środków
- dotychczasowe praktyki finansowania infrastruktury transportowej, łączenie środków publicznych z prywatnymi, środki UE na transport,
- przyszłość finansowania infrastruktury transportowej – potrzeby / możliwości.
Źródło
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego - zgromadzenie plenarne Rady Narodowego Centrum Nauki
Minister Dariusz Wieczorek uczestniczył w zgromadzeniu plenarnym Rady Narodowego Centrum Nauki (NCN), podczas którego omówiono kluczowe kwestie dotyczące funkcjonowania i rozwoju NCN. Dyskutowano o wyzwaniach w polskiej nauce oraz możliwościach zwiększenia wsparcia dla innowacyjnych projektów badawczych.
Minister podkreślił znaczenie efektywnego finansowania nauki, rozwijania współpracy międzynarodowej oraz pełnego wykorzystania funduszy unijnych. Zaznaczył, że celem jest umiędzynarodowienie polskiej nauki i wzmocnienie jej pozycji w Europie.
Podczas polskiej prezydencji w Radzie UE planowane są dwa duże wydarzenia: sympozjum poświęcone nauce w Europie oraz targi naukowo-innowacyjne. Ministerstwo zamierza wspierać działania sprzyjające umiędzynarodowieniu i komercjalizacji badań polskich naukowców.
Źródło
|