Spotkanie w sprawie projektu EU Road Safety Exchange +

30 maja 2023

25 maja 2023 r. w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli przedstawiciele Komisji Europejskiej, Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), Ministerstwa Infrastruktury, Instytutu Transportu Samochodowego, Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Komendy Głównej Policji, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. IBDiM reprezentowała dr Agnieszka Łukasiewicz z Zakładu Systemów Zarządzania i Telematyki.

Spotkaniu przewodniczyli Pan Rafał Weber - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Pan Antonio Avenoso - Dyrektor Wykonawczy ETSC.

Podczas spotkania dyskutowano nad założeniami projektu EU Road Safety Exchange + (EURSE+), którego realizacja została zaplanowana na lata 2023-2025. Projekt ten ma być kontynuacją projektu pilotażowego EURSE (2019-2022), którego celem było zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych w wypadkach drogowych oraz pomoc w zlikwidowaniu dysproporcji w zakresie bezpieczeństwa drogowego pomiędzy państwami członkowskimi UE.

Projekt EURSE+ zakłada rozszerzenie i konsolidację sieci specjalistów do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego. Głównym celem projektu jest pomoc w wyrównaniu poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego w poszczególnych państwach członkowskich UE poprzez zapewnienie wsparcia tym, którzy mają największy potencjał do wprowadzenia znaczących ulepszeń.

Projekt będzie także wspierał cel długoterminowy UE "Wizja zero", a także działania mające na celu zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych w wypadkach drogowych w latach 2020-2030.

Główną grupą docelową projektu są eksperci ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego pracujący we wspieranych krajach. Projekt powinien przyczynić się do poprawy koordynacji polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego i wdrożenia skutecznych działań. Uczestnicy otrzymają wsparcie w argumentowaniu i wdrażaniu działań prowadzących do szybkich i wymiernych korzyści w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także angażowaniu się w długoterminowe ulepszenia strukturalne. W projekt zaangażowani będą również różni partnerzy zajmujący się bezpieczeństwem ruchu drogowego, w tym przedstawiciele przemysłu i społeczeństwa obywatelskiego.

Zasadniczą fazą projektu (2023-2025) będzie dzielenie się wiedzą i wymiana dobrych praktyk, obejmujące m.in.:

  • wybór profesjonalistów pracujących w odpowiednich organach w oparciu o osiągnięcia ich krajów w zakresie zajmowania się określonymi kwestiami bezpieczeństwa ruchu drogowego, które mają szczególne znaczenie dla dziewięciu wspieranych krajów;
  • krajowe warsztaty tematyczne w każdym ze wspieranych krajów, które będą się koncentrowały na rozwiązaniach dostosowanych do kontekstu krajowego, zidentyfikowanych i omówionych przez ograniczoną liczbę decydentów i interesariuszy, wraz z ETSC i specjalistami z kraju partnerskiego;
  • wizyty studyjne w państwach członkowskich (po dwie wizyty w każdym kraju), które radzą sobie szczególnie dobrze w głównych tematach wymiany wiedzy. zautomatyzowana kontrola prędkości, identyfikacja i nadzór nad miejscami wysokiego ryzyka oraz projektowanie bezpieczeństwa infrastruktury;
  • seminarium dotyczące najlepszych praktyk w Brukseli, w którym będą uczestniczyć wszystkie osoby zaangażowane w działania bliźniacze;
  • forum internetowe, gdzie wszyscy uczestnicy projektu będą mogli się wymieniać informacjami i zadawać pytania na tematy związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego;
  • kontynuacja spotkań online, w celu utrzymania kontaktów między specjalistami ds. wymiany wiedzy i ich odpowiednikami przez cały czas trwania projektu.

Zdjęcia - www.krbrd.gov.pl