27 maja 2022
Podczas drugiego dnia I Forum Dróg Publicznych, w bloku piątym zatytułowanym „Bezpieczeństwo na drogach lokalnych".
Praktyczne rozwiązania i przykłady realizacji” swój referat dotyczący serwisu stałych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego przedstawił Michał Karkowski – pełniący obowiązki kierownika w Zakładzie Systemów Zarządzania i Telematyki w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów.
Wystąpienie dotyczyło istotnych kwestii związanych z prowadzeniem serwisu i wymiany uszkodzonych podczas zderzeń elementów barier energochłonnych usytuowanych na drogach. Bardzo często zdarza się, że po uszkodzeniu bariery jej elementy są wymieniane na części nieznanego pochodzenia, zgodne tylko pod względem wyglądu z wymienianymi.
Tymczasem urządzenia te, posiadające certyfikat CE muszą być serwisowane z wykorzystaniem elementów o charakterystyce zgodnej z zapisami certyfikatu. Ilekroć producent wykonuje badania zderzeniowe oraz wprowadza do obrotu nowy produkt, deklaruje cechy każdego elementu, takie jak gatunek materiału, trwałość i tolerancje, które później są podstawą do wydania Certyfikatu Właściwości Użytkowych. W związku z tym nie jest możliwe utrzymanie deklarowanych właściwości produktu, gdy wszystkie komponenty nie odpowiadają charakterystykom podanym przez producenta.
Zestawy naprawcze powinny więc podlegać zakresowi normy EN1317 i powinny być traktowane jako wyrób budowlany.
Zdjęcia - organizatorzy Forum