news 1

 

 Możliwości konkursowe, styczeń 2025 r.

Współpraca naukowo-badawcza

Nowinki

 
 

Współpraca naukowo-badawcza

 
feng 01. 01 ban

 NCBR - FENG.01.01-IP.01-003/24 - Projekty realizowane w konsorcjach
Konkurs jest skierowany do konsorcjów, planujących realizację kompleksowych projektów z zakresu: prac B+R, wdrożeń innowacji, rozwoju infrastruktury B+R, internacjonalizacji, rozwoju kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem, cyfryzacji i zazieleniania działalności przedsiębiorstw. Projekt dofinansowany w naborze musi wpisywać się w co najmniej jedną Krajową Inteligentną Specjalizację.

Realizacja modułu B+R jest obligatoryjna dla konsorcjum, w skład którego wchodzi duży przedsiębiorca lub organizacja badawcza. Dla konsorcjum, w skład którego nie wchodzą ww. podmioty, obligatoryjnym modułem jest B+R lub Wdrożenie innowacji. Pozostałe moduły mogą być realizowanie w zależności od potrzeb i specyfiki projektu. W każdym module może wziąć udział maksymalnie 3 konsorcjantów. Wdrożenie wyników modułu B+R może być sfinansowane w ramach modułu wdrożenia innowacji albo ze środków własnych.

Liderem konsorcjum może być wyłącznie przedsiębiorstwo.

Organizacja badawcza i organizacja pozarządowa mogą być wyłącznie konsorcjantami.

Organizacja badawcza może wziąć udział wyłącznie w realizacji modułu B+R.

Duże przedsiębiorstwa (za wyjątkiem małych spółek o średniej kapitalizacji) muszą zaplanować współpracę z MŚP w ramach projektu, aby uzyskać wsparcie.

  • W każdym module może wziąć udział maksymalnie 3 członków konsorcjum. W każdym module może uczestniczyć inny skład konsorcjum.
  • Wybór konsorcjantów musi nastąpić przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Umowa konsorcjum powinna być zawarta najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.
  • Liderem konsorcjum może być wyłącznie przedsiębiorstwo.
  • Organizacja badawcza może wziąć udział wyłącznie w realizacji modułu B+R.
  • Organizacja pozarządowa otrzymuje dofinansowanie na warunkach określonych dla przedsiębiorstw. Może wziąć udział w realizacji wszystkich modułów.
  • Duże przedsiębiorstwa (za wyjątkiem małych spółek o średniej kapitalizacji) muszą zaplanować współpracę z MŚP w ramach projektu, aby uzyskać wsparcie.
  • Koszty kwalifikowalne modułu B+R muszą stanowić co najmniej 20% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu. • Udział kosztów kwalifikowalnych przedsiębiorstw w całkowitych kosztach kwalifikowalnych projektu (oraz każdego z modułów) musi wynosić minimum 50%.
  • Członkowie konsorcjum (inni niż organizacje badawcze) otrzymują finansowanie w formie pomocy publicznej i pomocy de minimis. Organizacje badawcze w ramach swojej działalności niegospodarczej uzyskują wsparcie bez pomocy publicznej.
  • Na realizację modułu wdrożenie innowacji będzie udzielana dotacja warunkowa.
  • Wartość poszczególnych rodzajów pomocy publicznej nie może przekroczyć limitów z art. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
  • Wartość pomocy de minimis nie może przekroczyć limitów wskazanych w Rozporządzeniu 2023/2831.

Dofinansowanie:

  • Min. wartość kosztów kwalifikowalnych modułu B+R wynosi 3 mln zł. W przypadku realizacji zarówno modułu B+R, jaki i wdrożenie innowacji limit 3 mln PLN odnosi się do jednego (wybranego) modułu.
  • Max. wartość oraz poziom dofinansowania uzależnione są od wybranego rodzaju pomocy publicznej w ramach modułów.
  • Wartość dofinansowania nie może przekroczyć 150 mln zł na cały projekt

Nabór wniosków potrwa od 10 stycznia 2025 do 28 marca 2025r.

Budżet naboru 1 300 mln zł, w tym:

  • 650 mln zł na projekty z udziałem dużego przedsiębiorstwa;
  • 650 mln zł na projekty bez udziału dużego przedsiębiorstwa.

Pełna dokumentacja konkursowa jest dostępna  - tutaj

 
lider ban

FENG.2.12,Granty na Eurogranty - organizacje badawcze

  • Nabór do 24.04.2025 r.
  • Całkowita kwota 22 mln zł, nabór prowadzony przez Fundację na Rzecz Nauki Polskiej
  • Dofinansowanie do 100% kosztów, można otrzymać od 19 500 zł do 58 225 zł
  • Wsparcie na pokrycie kosztów związanych z przygotowaniem Eurograntu (programy zarządzane centralnie: HORYZONT EUROPA, KREATYWNA EUROPA, DIGITAL „CYFROWA EUROPA”, SINGLE MARKET PROGRAMME, LIFE), które obejmuje:
  • poszukiwanie partnerów w RP i poza jej granicami, w tym organizację spotkań związanych z przygotowaniem założeń dla samego Eurograntu i wniosku o Eurogrant,
  • przygotowanie wniosku do wybranego programu UE lub konkursu w wybranym programie UE, w tym tłumaczenie dokumentacji aplikacyjnej, zgodnie z wymaganiami określonymi przez organizatora konkursu w danym programie UE/konkursie w danym programie UE,
  • ewentualną korektę wniosku,
  • prezentację wniosku przed komisją oceny projektów powołaną przez organizatora konkursu w danym programie UE/konkursie w danym programie UE,
  • opracowanie analiz specjalistycznych niezbędnych do przygotowania Eurograntu.

Koszty kwalifikowane:

1) podróże służbowe związane z przygotowaniem wniosku;

2) usługi doradcze związane z przygotowaniem Eurograntu;

3) wynagrodzenia wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, osób zatrudnionych przez wnioskodawcę, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z przygotowaniem Eurograntu,

4) organizacja spotkań związanych z przygotowaniem wniosku,

5) tłumaczenia dokumentacji aplikacyjnej przedkładanej organizatorowi konkursu w ramach programu UE,

6) analizy specjalistyczne niezbędne do przygotowania wniosku.

Strona konkursu: https://feng.parp.gov.pl/component/grants/grants/granty-na-eurogranty-oferta-dla-organizacji-badawczych

 
sheng 4 art

SHENG4: czwarta edycja konkursu na projekty polsko-chińskie

Narodowe Centrum Nauki (NCN) i National Natural Science Foundation of China (NSFC) zapraszają wszystkich naukowców do udziału w konkursie SHENG – czwartej edycji konkursu na projekty badawcze realizowane przez polskie i chińskie zespoły badawcze.

Konkurs ma na celu finansowanie projektów badawczych w wybranych dyscyplinach nauki m.in.:

  • Chemical Sciences - ST4 Chemia, ST5 Syntetyczna chemia i materialna Nauka …
  • Engineering and Materials Sciences - ST8 Inżynieria produkcji i procesów, ST11 Inżynieria materiałowa

PODSTAWOWE WARUNKI PRZYSTĄPIENIA:

  • Wnioski będą mogły złożyć podmioty określone w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o NCN (t.j. Dz. U. 2023 poz. 153);
  • W chwili składania wniosku kierownik polskiego zespołu badawczego musi posiadać co najmniej stopień naukowy doktora;
  • Wymagania formalne dot. wnioskodawców chińskich składających wnioski do agencji NSFC znajdują się na stronie: https://www.nsfc.gov.cn/publish/portal0/tab1356/
  • Wykaz podmiotów chińskich, które mogą przystąpić do konkursu zgodnie z wymogami agencji NSFC: http://www.nsfc.gov.cn/publish/portal0/tab475/info70247.htm
  • W przypadku wnioskodawców polskich w konkursie będzie udzielana pomoc publiczna;
  • Okres realizacji projektów może wynosić 36 miesięcy;
  • Finansowane będą tylko badania podstawowe;
  • Kosztorysy projektów muszą uwzględniać zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów odpowiednio w NCN i w NSFC;

Wnioskodawca polski składa wniosek krajowy w systemie OSF https://osf.opi.org.pl, zgodnie z wymogami określonymi w dokumentacji konkursowej, do którego załączać będzie wspólny polsko-chiński wniosek przygotowany we współpracy z chińskim zespołem badawczym, w wersji tożsamej ze złożoną w NSFC. Wnioskodawca chiński składa komplet dokumentów wymaganych przez NSFC za pośrednictwem elektronicznego systemu składania wniosków NSFC. Wspólne polsko-chińskie wnioski o finansowanie składane do NCN i NSFC muszą być tożsame.

Do finansowania będą rekomendowane wnioski, które uzyskają pozytywną rekomendację NCN i NSFC.

Strona konkursu

 

 Nowinki

 
NOWINKI kopiaNEWS

 Pozycje do cytowania we wnioskach o dofinansowanie i opracowaniach.

 

 Ministerstwo Infrastruktury – Międzynarodowa Konferencja „Nowa era europejskiego transportu – wyzwania polityki TEN-T”

13.02.2025r. w Łodzi odbędzie się międzynarodowa konferencja, która organizowana będzie w ramach Polskiej Prezydencji w Radzie UE. Spotkanie to będzie stanowiło okazję do podsumowania zakończonego w 2024r. procesu rewizji sieci TEN-T oraz będzie miejscem wymiany poglądów i spostrzeżeń przedstawicieli różnych środowisk odnośnie co do przyszłości rozwoju europejskiego sektora transportu, jego globalnych powiązań, budowania odporności w różnych jego aspektach i wykorzystania infrastruktury transportowej na potrzeby podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania. Ważnym punktem wydarzenia będzie debata nad przyszłością i efektywnością finansowania transportu w kolejnej perspektywie finansowej UE po 2027 r. Wnioski z Konferencji, będą drogowskazem w dalszej debacie nt. rozwoju polityki transportowej.

Główne tematy i zagadnienia:

 

  1. Potrzeby inwestycyjne w kontekście odnowionej polityki TEN-T i wyzwań geopolitycznych
  • nowa struktura sieci Europejskie Korytarze Transportowe, rozszerzenie sieci TEN-T na Ukrainę i Mołdawię;
  • wpływ transportu na rozwój społeczno-gospodarczy UE;
  • nowe wyzwania dla transportu europejskiego w aspekcie geostrategicznym – wojna w Ukrainie, wzmocnienie komponentu mobilności wojskowej, rozszerzenie UE, zmiana łańcuchów dostaw (Chiny i Półwysep Arabski, Korytarz Środkowy);
  • potrzeby w zakresie finansowania infrastruktury transportowej.
  1. Budowanie odpornego i innowacyjnego systemu transportowego: cyfryzacja i dekarbonizacja transportu
  • wyzwania w kontekście nowych przepisów unijnych, w tym Fit for 55, AFIR, Green Deal; 
  • kierunki transportu przyszłości – ewolucja czy rewolucja w infrastrukturze, taborze i cyfryzacji;
  • dekarbonizacja transportu a rozwiązania cyfrowe w transporcie;
  • jak planować inwestycje transportowe, aby zapewnić ich odporność na zmiany gospodarcze, społeczne, geopolityczne i klimatyczne.
  1. Wyzwania dla portów lotniczych w sieci TEN-T: zielone, bezpieczne i podwójnego zastosowania
  • dekarbonizacja lotnisk;
  • bezpieczeństwo/ochrona;
  • aspekty infrastruktury wojskowej w portach lotniczych.
  1. Efektywne finansowanie infrastruktury transportowej
  • wysoki poziom ambicji nowego rozporządzenia wobec dostępnych środków
  • dotychczasowe praktyki finansowania infrastruktury transportowej, łączenie środków publicznych z prywatnymi, środki UE na transport,
  • przyszłość finansowania infrastruktury transportowej – potrzeby / możliwości.

Źródło

 Konferencja PIARC na temat dekarbonizacji dróg – Wiedeń 2025

Konferencja odbędzie się w dniach 7-9 maja 2025 r. w Wiedniu, w Austrii.

Dekarbonizacja sektora drogowego jest aktualnie w centrum zainteresowania PIARC. Temat ten będzie głównym zagadnieniem Międzynarodowej Konferencji w sprawie globalnych strategii na rzecz dekarbonizacji infrastruktury i dróg.

Austria jest liderem w działaniach na rzecz klimatu w sektorze drogowym, będąc gospodarzem tego wydarzenia, podzieli się ona swoimi osiągnięciami, poszukiwaniami innowacyjnych rozwiązań międzynarodowych w celu przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu. Spotkanie to będzie także okazją do poszukiwania nowych technologii i innowacji na arenie międzynarodowej.

Źródło

 Projekt „Wsparcie oferty uczelni w zakresie rozwoju kompetencji osób dorosłych za pośrednictwem platformy NAVOICA”

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) podpisały umowę na realizację projektu wspierającego rozwój kompetencji osób dorosłych poprzez platformę NAVOICA. MNiSW otrzyma prawie 20 milionów złotych na finansowanie działań wspierających nabywanie kluczowych kompetencji cyfrowych, a także dostosowaniu umiejętności do kształcenia kadr na potrzeby zielonej gospodarki.

Współpraca umożliwi dorosłym nabywanie nowych umiejętności poprzez bezpłatne kursy online dostępne na platformie NAVOICA. Planowane jest przygotowanie minimum 150 kursów typu MOOC, które będą dostępne dla wszystkich, w tym dla osób ze szczególnymi potrzebami. Kursy będą odpowiadać potrzebom rynku pracy i wspierać ideę uczenia się przez całe życie.

Ministerstwo przeprowadzi nabór na opracowanie treści kursów we współpracy z uczelniami, pracodawcami i partnerami społecznymi. Kursy będą sukcesywnie zamieszczane na platformie NAVOICA, która jest ogólnopolską platformą edukacyjną z bezpłatnymi kursami online.