Projekty realizowane z Funduszy Strukturalnych
Systemy Ekologicznego Transportu Miejskiego - GUTS
Wyzwanie przed jakim stoją miasta europejskie to pogodzenie rozwoju gospodarczego i potrzeb komunikacyjnych z poprawą jakości życia mieszkańców, ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym. Szacuje się, że transport w miastach generuje 31% emisji szkodliwych dla środowiska, z czego nawet 7% mogą stanowić zanieczyszczenia powodowane przez środki transportu zbiorowego.
Głównym celem projektu GUTS jest przyczynienie się do rozwoju zrównoważonego transportu miejskiego w krajach Europy Środkowej, poprzez wymianę doświadczeń miast i przedsiębiorstw transportu miejskiego odnośnie wdrażania rozwiązań przyjaznych środowisku. Uczestnikami projektu są:
- Miasto Sopron na Węgrzech – koordynator projektu,
- Prowincja Ferrera we Włoszech,
- CERE – Centrum Doskonałości Energii Odnawialnej, Efektywności Energetycznej i Środowiska w Wiedniu,
- Miasto Velenje w Słowenii,
- Instytut Badawczy Dróg i Mostów z Warszawy,
- Stowarzyszenie Obywatelskie No Gravity z Bratysławy,
- Przedsiębiorstwo Transportu Miejskiego w Karlowych Warach,
- Agencja Lokalnego Transportu Zbiorowego w Ferrarze.
W ramach projektu testowana będzie m.in. efektywność korzystania w transporcie miejskim z paliw alternatywnych (gazu, wodoru, biopaliw) i energii słonecznej. Analizowane będą również metody wzrostu atrakcyjności komunikacji zbiorowej oraz zwiększania udziału ruchu pieszego i rowerowego.
Instytut Badawczy Dróg i Mostów ma za zadanie zorganizowanie w Polsce – podobnie jak w innych krajach uczestniczących w projekcie – Regionalnej Platformy Strategicznej, skupiającej przedstawicieli miast, przedsiębiorstw, instytucji i organizacji, zainteresowanych wspieraniem inicjatyw proekologicznych w transporcie miejskim. Uczestnicy Platformy uzyskają dostęp do strony internetowej projektu i będą zapraszani na organizowane przez Instytut seminaria.
Oficjalna inauguracja projektu odbędzie się podczas konferencji organizowanej w Sopron w dniach 1-2 lipca br. Zakończenie projektu marzec 2013 roku.
Kontakt: dr inż. Jacek Malasek, IBDiM