Wnioskodawcy
Wnioskodawcą ISKIP jest konsorcjum, któremu przewodniczy Instytut Badawczy Dróg i Mostów – wiodąca placówka badawcza w zakresie telematyki.
Lider konsorcjum
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, podlegający Ministerstwu Infrastruktury, jest od wielu lat wiodącą polską placówką naukową zajmującą się problematyką infrastruktury komunikacyjnej (kategoria I wśród instytutów naukowych). Do dyspozycji IBDiM pozostaje: - 12 akredytowanych laboratoriów badawczych zajmujących się certyfikowaniem wyrobów stosowanych w budownictwie komunikacyjnym; - ponad 100 osób (w tym ponad 20 z tytułem profesora, doktora habilitowanego lub doktora) tworzących doświadczoną i wykwalifikowaną kadrę naukową. Korzystając z własnego, szerokiego zaplecza badawczego, a także współpracując z innymi ośrodkami w Polsce i zagranicą – IBDiM jest gwarantem wysokiego poziomu merytorycznego projektu, w każdej jego fazie.
Członek konsorcjum
Neurosoft jest spółką założoną przez absolwentów i byłych pracowników Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Wrocławskiego. Przy ścisłej współpracy ze środowiskami Akademickimi, firma prowadzi prace badawcze w zakresie algorytmów, technologii i rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję. W obszarze zadań, jakich podejmuje się spółka, leży m.in. przetwarzanie i rozpoznawanie elementów obrazów i zdjęć cyfrowych. Ta wiedza i doświadczenie pracowników Neurosoftu są niezwykle cennym wkładem na każdym etapie realizacji projektu ISKIP.
Cel projektu
Inteligentny System Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów – ISKIP ma na celu przede wszystkim automatyzację obliczeń statystycznych związanych z ruchem pojazdów.
W chwili obecnej, główne cele badawcze projektu to samouczący się algorytm nowego typu, a także rozwiązania techniczne i programistyczne związane z pobieraniem oraz przetwarzaniem danych.
Projekt wpisuje się zapotrzebowanie krajowe (np. krajowe pomiary ruchu) i europejskie (m.in. COST 804 - SHANTI - Survey Harmonisation with New Technologies Improvement).
Schemat działania Inteligentnego Systemu Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów
Krok 1 POBRANIE OBRAZU POJAZDU Każdy z Autonomicznych Punktów Pomiarowych wyposażony jest w kamerę stale monitorującą przejeżdżające pojazdy. Krok 2 ANALIZA OBRAZU Zainstalowane na terminalach oprogramowanie, umożliwia określenie w czasie rzeczywistym wszystkich cech niezbędnych do identyfikacji obrazu zapisanego przez kamerę (numeru tablicy rejestracyjnej, rodzaju/marki oraz koloru pojazdu). Krok 3 PRZEKAZANIE DANYCH Zebrane dane trafiają z Automatycznych Punktów Pomiarowych do Centralnego Systemu Statystycznego. Transfer ten odbywa się za pośrednictwem połączenia internetowego lub GPRS. Krok 4 WERYFIKACJA DANYCH Centralny System Statystyczny dokonuje obliczeń oraz porównania danych z poszczególnych punktów pomiarowych. Krok 5 PRZEKAZYWANIE DANYCH Dane z systemu w postaci syntetycznych raportów są automatycznie przesyłane do odbiorców.
Geneza
Projekt nowoczesnego systemu wspomagającego identyfikację pojazdów jest odpowiedzią na liczne potrzeby społeczne, ekonomiczne, gospodarcze i polityczne. Najważniejsze, spośród czynników mających bezpośredni wpływ na powstanie projektu ISKIP, to: - zapotrzebowanie na automatyczne punkty pomiarowe, pozwalające tworzyć pogłębione statystyki ruchu drogowego (natężenie, rodzaj pojazdów, kierunki przemieszczania itp.) - kierunki rozwoju infrastruktury drogowej, ujęte w wizjach nakreślanych przez wiodące organizacje europejskie, zakładają powstawanie systemów zwiększających bezpieczeństwo. ISKIP doskonale wpisuje się w te założenia.
Przykłady tworzonych w UE wizji rozwojowych poruszających problematykę dróg i transportu:
ERTRAC Vision 2020 Opracowanie Europejskiego Komitetu Doradczego ds. Badań w Dziedzinie Transportu Drogowego. Organ ten przedstawił kompleksową wizję dotyczącą: - rozwoju transportu osób i towarów, - bezpieczeństwa i ochrony użytkowników dróg, - konkurencyjności projektów i systemów produkcji. Co ważne, podkreślono tu szczególną rolę systemów automatycznego rozpoznawania pojazdów.. FEHRL Vision 2025 Wizja dotycząca głównych dróg oraz ich eksploatacji, zaproponowana przez Forum Europejskich Drogowych Laboratoriów Badawczych. Przedstawiono w niej m.in. potencjalne korzyści płynące ze stosowania inteligentnych systemów drogowych.
Stan projektu
Fazy realizacji projektu
1. Opracowanie modelu Autonomicznego Punktu Pomiarowego. 2. Połączenie algorytmów rozpoznawania tablic rejestracyjnych z identyfikacją marki, rodzaju/modelu oraz koloru pojazdu. 3. Opracowanie systemu weryfikującego rozpoznane dane. 4. Opracowanie narzędzi statystycznych 5. Testy w warunkach rzeczywistych. 6. Przygotowanie i wdrożenie do produkcji. 7. Komercjalizacja opracowanego rozwiązania.
Program Innowacyjna Gospodarka
Program Innowacyjna Gospodarka stanowi część Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia. To finansowane ze środków europejskich przedsięwzięcie, powstało przede wszystkim z myślą o przedsiębiorcach, którzy zamierzają realizować innowacyjne projekty, związane z: • badaniami i rozwojem, • nowoczesnymi technologiami, • inwestycjami o dużym znaczeniu dla gospodarki, • wdrażaniem oraz stosowaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
Cele programu
Program utworzono przede wszystkim po to, by wspomagać rozwój polskiej gospodarki w oparciu o innowacyjne przedsiębiorstwa. W szczególności zaś ma on na celu: 1) zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw poprzez wprowadzenie innowacji produktowej i technologicznej, podwyższającej poziom konkurencyjności na rynku; 2) wzrost konkurencyjności polskiej nauki poprzez rozwiązywanie problemów badawczych na wysokim poziomie oraz tworzenie rozwiązań nadających się do zastosowania w praktyce społeczno-gospodarczej; 3) zwiększenie roli nauki w rozwoju gospodarczym poprzez zwiększenie liczby skomercjalizowanych wyników prac badawczych oraz ich wdrożeń przez przedsiębiorców; 4) zwiększenie udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki w rynku międzynarodowym; 5) tworzenie trwałych miejsc pracy poprzez zatrudnienie pracowników w sektorach gospodarki opartej na wiedzy (GOW); 6) wzrost wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
Warto tu podkreślić, że projekt Inteligentny System Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów ISKIP w pełni realizuje wszystkie szczegółowe cele Programu Innowacyjna Gospodarka.
Kontakt
Instytut Badawczy Dróg i Mostów www.ibdim.edu.pl
Zakład Systemów Zarządzania i Telematyki 03-302 Warszawa ul. Instytutowa 1 tel. (22) 39 00 212 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka
Przydatne linki:
Program Innowacyjna Gospodarka www.poig.gov.pl
System SIS II http://europa.eu/legislation_summaries/other/l33183_en.html
Europejski Komitet Doradczy ds. Badań w Dziedzinie Transportu Drogowego www.ertrac.org
Forum Europejskich Drogowych Laboratoriów Badawczych www.fehrl.org
|