Realizacja monitoringu wiaduktu według projektu IBDiM
27 maja 2024 r.
Eksperci z Laboratorium Badań Konstrukcji Mostowych i Zakładu Mostów Instytutu Badawczego Dróg i Mostów zaprojektowali na zlecenie GDDKiA nowatorski system monitoringu. Ponadto pełnili nadzór inwestorski i naukowy w trakcie wdrożenia projektu.
System monitoringu został zrealizowany przez firmy SHM-System i Nerve-Sensors na wiadukcie o konstrukcji extradosed na skrzyżowaniu autostrad. Miejsce to jest szczególnie istotne ze względu na strategiczne znaczenie w skali kraju.
W ramach systemu przewidziano:
Monitoring ciągły i automatyczny z wizualizacją wyników poprzez Internet ma objąć belki główne, poprzecznice, elementy sprężenia zewnętrznego, urządzenia dylatacyjne:
- Pomiary dynamiczne odkształceń z zastosowaniem czujników punktowych;
- Pomiary statyczne odkształceń z zastosowaniem czujników punktowych;
- Pomiary dynamiczne przyspieszeń drgań dźwigarów, kabli zewnętrznego sprężenia i pylonu;
- Pomiary statycznych kątów obrotu belek głównych podporach;
- Pomiary statyczne przemieszczeń dylatacji;
- Monitoring ruchu pojazdów na wiadukcie za pomocą kamery video.
Monitoring okresowy (inspekcyjny) ma objąć belki główne, poprzecznice i pylony:
- Linowe pomiary odkształceń jednostkowych z zastosowaniem czujników światłowodowych;
- Pomiary geodezyjne.
Główne elementy nowatorskie to
- sprzęgnięcie wyników dynamicznego pomiaru odkształceń z zastosowaniem czujników punktowych z monitoringiem video;
- zastosowanie czujników światłowodowych do liniowych pomiarów odkształceń;
- połączenie wyników monitoringu automatycznego ciągłego z okresowym.
Skład zespołu, który zaprojektował system monitoringu:
- dr hab. inż. Piotr Olaszek, prof. IBDiM - Kierownik Projektu
- mgr inż. Artur Sakowski,
- mgr inż. Aleksandra Jivan-Coteti,
- dr inż. Tomasz Gajda,
- Natalia Kur.