Realizacja monitoringu wiaduktu według projektu IBDiM

27 maja 2024 r.

Eksperci z Laboratorium Badań Konstrukcji Mostowych i Zakładu Mostów Instytutu Badawczego Dróg i Mostów zaprojektowali na zlecenie GDDKiA nowatorski system monitoringu. Ponadto pełnili nadzór inwestorski i naukowy w trakcie wdrożenia projektu.

System monitoringu został zrealizowany przez firmy SHM-System i Nerve-Sensors na wiadukcie o konstrukcji extradosed na skrzyżowaniu autostrad. Miejsce to jest szczególnie istotne ze względu na strategiczne znaczenie w skali kraju.

W ramach systemu przewidziano:

Monitoring ciągły i automatyczny z wizualizacją wyników poprzez Internet ma objąć belki główne, poprzecznice, elementy sprężenia zewnętrznego, urządzenia dylatacyjne:

  • Pomiary dynamiczne odkształceń z zastosowaniem czujników punktowych;
  • Pomiary statyczne odkształceń z zastosowaniem czujników punktowych;
  • Pomiary dynamiczne przyspieszeń drgań dźwigarów, kabli zewnętrznego sprężenia  i pylonu;
  • Pomiary statycznych kątów obrotu belek głównych podporach;
  • Pomiary statyczne przemieszczeń dylatacji;
  • Monitoring ruchu pojazdów na wiadukcie za pomocą kamery video.

 

Monitoring okresowy (inspekcyjny) ma objąć belki główne, poprzecznice i pylony:

  • Linowe pomiary odkształceń jednostkowych z zastosowaniem czujników światłowodowych;
  • Pomiary geodezyjne.

Główne elementy nowatorskie to

  • sprzęgnięcie wyników dynamicznego pomiaru odkształceń z zastosowaniem czujników punktowych z monitoringiem video;
  • zastosowanie czujników światłowodowych do liniowych pomiarów odkształceń;
  • połączenie wyników monitoringu automatycznego ciągłego z okresowym.


Skład zespołu, który zaprojektował system monitoringu:

  • dr hab. inż. Piotr Olaszek, prof. IBDiM - Kierownik Projektu
  • mgr inż. Artur Sakowski,
  • mgr inż. Aleksandra Jivan-Coteti,
  • dr inż. Tomasz Gajda,
  • Natalia Kur.