Metody naprawy i zabezpieczania betonowych obiektów mostowych |
![]() |
![]() |
Publikacja stanowi kompendium aktualnej wiedzy o zabezpieczaniu przed korozją i naprawie drogowych obiektów mostowych o konstrukcji betonowej. Zagadnienie jest istotne, gdyż ponad 80% obiektów usytuowanych w sieci dróg publicznych w Polsce ma betonową konstrukcję niosącą. Ponadto zdecydowana większość tych obiektów jest obecnie obciążana pojazdami o masie większej niż przewidywana na etapie projektowania obiektu. Obiekty ulegają przyspieszonej degradacji, determinującej konieczność wykonania naprawy lub zabezpieczenia antykorozyjnego, a wówczas niniejsza monografia może być pomocna i jest ze wszech miar godna polecenia. Zeszyt składa się z 7 rozdziałów. Każdy dotyczy innego aspektu omawianego obszaru tematycznego, a łącznie tworzą zamkniętą całość (według pitagorejczyków liczba siedem jest liczbą mistyczną; jest m.in. symbolem doskonałości i kompletności). W kolejnych rozdziałach opracowania: - wskazano na konieczność naprawy obiektów uszkodzonych w wyniku zbyt dużego obciążenia w stosunku do obciążenia projektowego; podano proste sposoby zapewnienia oczekiwanej trwałości żelbetu oraz zdefiniowano zasady naprawy i ochrony żelbetu, odnosząc je zarówno do betonu, jak i do zbrojenia; - zaprezentowano przykłady wzmacniania zabytkowych obiektów mostowych przy zastosowaniu kompozytów węglowych, które umożliwiają zachowanie pierwotnej formy architektonicznej; - zwrócono uwagę na uszkodzenia konstrukcji z betonu sprężonego, wynikające ze znacznie niższego niż normowy rzeczywistego modułu sprężystości i mniejszej niż normowa rzeczywistej masy betonu; ponadto przywołano przykłady uszkodzeń konstrukcji skrzynkowych; - omówiono metody zabezpieczania betonu przed korozją, w tym przede wszystkim hydrofobizację; zaakcentowano zależność trwałości betonu od jego mrozoodporności; - scharakteryzowano elektrochemiczną ochronę katodową betonowych obiektów mostowych, podając takie warunki jej stosowania, aby była skuteczna i trwała; - porównano różne rodzaje izolacji wodochronnych oraz ich przyczepność do podłoża w zależności od wieku betonu. Zamówienia na publikację można składać w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów 03-302 Warszawa, ul. Instytutowa 1 e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. |