Delivering Innovative rail services to revitalise capillary lines and Regional rail services / Świadczenie innowacyjnych usług kolejowych w celu rewitalizacji linii podmiejskich i regionalnych usług kolejowych

Projekt trwa od 1.12.2022 do 30.11.2026.

Koleje regionalne (odgrywają kluczową rolę nie tylko w obsłudze regionów europejskich, ale także jako system zasilający ruch pasażerski i towarowy dla sieci głównej. Pełnią również istotną funkcję jako przyjazny dla środowiska środek transportu. Ponadto, istotne jest ich połączenie z innymi usługami transportu publicznego (np. autobusami), oraz usługami pierwszej i ostatniej mili, takimi jak jazda na rowerze (własnym i współużytkowanym), chodzenie pieszo lub jazda samochodem, w celu dotarcia z/do stacji do odległych miejsc. Niestety, wiele z tych tras zostało w przeszłości wygaszonych- głównie z powodu wysokich kosztów.

Z uwagi na m. in. cele środowiskowe istnieje pilna potrzeba powrotu do linii regionalnych oraz rewitalizacja lub odnowienie sieci, w taki sposób, aby stały się opłacalne ekonomicznie, społecznie oraz środowiskowo jak również, aby sprostać obecnym potrzebom i wyzwaniom klientów.

Ogólnym celem projektu FutuRe jest zapewnienie długoterminowej rentowności kolei regionalnych poprzez zmniejszenie całkowitego kosztu posiadania, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości usług i niezawodności operacyjnej. Projekt ma również na celu zwiększenie zadowolenia klientów oraz uczynienie kolei atrakcyjnym i preferowanym środkiem transportu. Dlatego też głównymi celami FutuRe są: obniżenie kosztów systemowych CAPEX, zwiększenie wydajności poprzez obniżenie OPEX (kosztów jednostkowych na kilometr pociągu), oraz poprawa zadowolenia klientów.

Cele te mają być osiągnięte dzięki koncepcji dostosowanej do kolei regionalnych, ale możliwej do przeniesienia na całą Europę, obejmującej cyfryzację, automatyzację oraz wykorzystanie wspólnych i nowych technologii w zakresie sygnalizacji i torów, taboru kolejowego i informacji dla klientów. Czynniki kosztotwórcze, takie jak elementy infrastruktury i energii, np. przytorowe systemy wykrywania pociągów (liczniki osi itp.) oraz systemy kontroli przejazdów kolejowych, zostaną zastąpione mniej kosztownymi i autonomicznymi pod względem energetycznym bezprzewodowymi i energooszczędnymi komponentami. Ponadto konieczna jest modułowa i znormalizowana koncepcja pojazdu dostosowana specjalnie do wymogów linii regionalnych, a także oferta atrakcyjnych usług.

Instytut będzie uczestniczył w następujących pakietach roboczych:

WP1 - Project Coordination,

WP5 - Regional Rail Rolling Stock Requirements & Specifications,

WP6 - Regional Rail Services Requirements & Specifications,

WP11 - Regional Rail Services Demonstrations,

WP12 - Communication, Dissemination and Exploitation of Results

Projekt realizowany w ramach europejskiego programu Europe’s Rail Joint Undertaking- Wspólnego Europejskiego Przedsięwzięcia Kolejowego.

 

Konsorcjum realizujące:

  • FAIVELEY TRANSPORT SAS (FT)- Francja (koordynator),
  • ADMINISTRADOR DE INFRAESTRUCTURAS FERROVIARIAS (ADIF)- Hiszpania,
  • ALSTOM TRANSPORT SA (ATSA)- Francja,
  • ALSTOM TRANSPORT SA (ATSA)- Włochy,
  • AZD PRAHA SRO (AZD)- Czechy,
  • Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF)- Hiszpania,
  • ASOCIACION CENTRO TECNOLOGICO CEIT (CEIT), Hiszpania
  • DEUTSCHES ZENTRUM FUR LUFT - UND RAUMFAHRT EV (DLR), Niemcy
  • COMSA INSTALACIONES Y SISTEMAS INDUSTRIALES SA (COMSA)- Hiszpania,
  • ENCLAVAMIENTOS Y SENALIZACION FERROVIARIA ENYSE SA (ENYSE), Hiszpania
  • FERROVIE DELLO STATO ITALIANE SPA (FS), Włochy
  • HITACHI RAIL STS SPA (STS), Włochy
  • INDRA SISTEMAS SA (INDRA), Włochy
  • NORWEGIAN RAILWAY DIRECTORATE (NRD), Norwegia
  • OBB-Infrastruktur AG (OBB-Infra), Austria
  • POLSKIE KOLEJE PANSTWOWE SPOLKA AKCYJNA (PKP), Polska
  • HACON INGENIEURGESELLSCHAFT MBH (HACON), Niemcy
  • SOCIETE NATIONALE SNCF (SNCF), Francja
  • GTSPT - GROUND TRANSPORTATION SYSTEMS PORTUGAL SA (GTSP), Portugalia
  • TRAFIKVERKET - TRV (TRV), Szwecja
  • OBB-PERSONENVERKEHR AG (ÖBB-PV), Austria.

 

Partnerzy stowarzyszeni (afiliated):

- COFREN SRL (COFREN), powiązany z FAIVELEY TRANSPORT SAS (FT)

- CENTRO DE ESTUDIOS Y EXPERIMENTACION DE OBRAS PUBLICAS (CEDEX), powiązany z ADMINISTRADOR DE INFRAESTRUCTURAS FERROVIARIAS (ADIF)

- INGENIERIA Y ECONOMIA DEL TRANSPORTE SME MP SA powiązany z  ADMINISTRADOR DE INFRAESTRUCTURAS FERROVIARIAS (ADIF)

- Renfe Operadora (RENFE), powiązany z  ADMINISTRADOR DE INFRAESTRUCTURAS FERROVIARIAS (ADIF)

- BOMBARDIER TRANSPORTATION SWEDEN AB (BTSE), powiązany z  ALSTOM TRANSPORT SA (ATSA)

- ALSTOM BELGIUM SA (ALS BE), powiązany z  ALSTOM TRANSPORT SA (ATSA)

- ALSTOM FERROVIARIA SPA (ALS I),powiązany z  ALSTOM TRANSPORT SA (ATSA)

- MER MEC STE SRL (MMSTE), powiązany z  MER MEC SPA (MERMEC)

- ANGELSTAR SRL (ANGELSTAR), powiązany z MER MEC SPA (MERMEC)

- MSV ELEKTRONIKA S.R.O. (MSV-E), powiązany z  AZD PRAHA SRO (AZD)

- CONSTRUCCIONES Y AUXILIAR DE FERROCARRILES INVESTIGACION Y DESARROLLO SL (CAF I+D), powiązany z Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF)

- CAF SIGNALLING S.L (CAFS), powiązany z  Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF)

- RETE FERROVIARIA ITALIANA (RFI),powiązany z  FERROVIE DELLO STATO ITALIANE SPA (FS)

- FERROVIE DEL SUD EST E SERVIZI AUTOMOBILISTICI SOCIETA A RESPONSABILITA LIMITATA - FSE SRL (FSE), powiązany z  FERROVIE DELLO STATO ITALIANE SPA (FS)

- NORGES TEKNISK-NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET NTNU (NTNU), powiązany z  NORWEGIAN RAILWAY DIRECTORATE (NRD)

- AIT AUSTRIAN INSTITUTE OF TECHNOLOGY GMBH (AIT), PIC 999584128, powiązany z OBB-Infrastruktur AG (OBB-Infra)

- VIRTUAL VEHICLE RESEARCH GMBH (VIF), powiązany z  OBBInfrastruktur AG (OBB-Infra)

- INSTYTUT BADAWCZY DROG I MOSTOW (IBDIM), powiązany z  POLSKIE KOLEJE PANSTWOWE SPOLKA AKCYJNA (PKP)

- INSTYTUT KOLEJNICTWA (IK),powiązany z POLSKIE KOLEJE PANSTWOWE SPOLKA AKCYJNA (PKP)

- UNION INTERNATIONALE DES CHEMINS DE FER (UIC), powiązany z  POLSKIE KOLEJE PANSTWOWE SPOLKA AKCYJNA (PKP)

- PADAM MOBILITY (PADAM), powiązany z HACON INGENIEURGESELLSCHAFT MBH (HACON)

- SIEMENS MOBILITY UNIPESSOAL LDA (SMO PT), powiązany z  HACON INGENIEURGESELLSCHAFT MBH (HACON)

- KUNGLIGA TEKNISKA HOEGSKOLAN (KTH), powiązany z  TRAFIKVERKET - TRV (TRV)

- RISE RESEARCH INSTITUTES OF SWEDEN AB (RISE), PIC 999613422, linked to TRAFIKVERKET - TRV (TRV)

- LUNDS UNIVERSITET (LTH), powiązany z TRAFIKVERKET - TRV (TRV)

- STATENS VAG- OCH TRANSPORTFORSKNINGSINSTITUT (VTI), powiązany z  TRAFIKVERKET - TRV

- CHALMERS TEKNISKA HOGSKOLA AB (CHALMERS), powiązany z TRAFIKVERKET - TRV

- LINKOPINGS UNIVERSITET (LIU), powiązany z  TRAFIKVERKET - TRV

- RISE SMP SVENSK MASKINPROVNING AB (RISE SMP), powiązany z  TRAFIKVERKET - TRV


Więcej informacji:
dr Agnieszka Łukasiewicz - e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. 39 00 204