Wrześniowa powódź oraz związane z nią zniszczenia dróg i mostów skłaniają do głębokiej analizy i refleksji nad dostosowaniem infrastruktury drogowej do warunków ekstremalnych, aby była bardziej odporna na tego typu kataklizmy. Główną intencją organizowanego wydarzenia jest przedyskutowanie w gronie ekspertów niezbędnych zmian w wytycznych dotyczących dróg i mostów oraz przepisów technicznych.
Rezultatem warsztatów będzie opracowanie wniosków i rekomendacji, które posłużą do aktualizacji Wzorców i Standardów oraz przepisów technicznych, w szczególności w kontekście zwiększenia odporności infrastruktury drogowej i mostowej na skutki zmian klimatu.
W warsztatach biorą udział przedstawiciele samorządów, w tym zarządcy dróg publicznych, wojska, nauki, wykonawców dróg oraz resortu infrastruktury.
Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy, od 14 maja 2021 r., pełni rolę ciała doradczego Ministra Infrastruktury w obszarze Wzorców i Standardów, tworząc Komitety Techniczne.
Instytut Badawczy Dróg i Mostów został zobowiązany do przeprowadzenia weryfikacji oraz sporządzenia ekspertyz dotyczących stanu technicznego dróg publicznych i obiektów inżynierskich uszkodzonych w wyniku wrześniowej powodzi lub osunięć ziemi (zgodnie z decyzją Ministra Infrastruktury z dnia 20 września br.). 
W tym celu IBDiM wykonuje techniczne oceny uszkodzeń infrastruktury drogowej i mostowej spowodowanych powodziami i osunięciami ziemi. W odpowiedzi na apel IBDiM do inspekcji zgłoszono 616 obiektów inżynierskich oraz 417 odcinków dróg, w tym w województwie dolnośląskim: 491 obiektów inżynierskich i 168 odcinków dróg, a w powiecie kłodzkim - 106 obiektów inżynierskich i 37 odcinków dróg. Powiat kłodzki był jednym z pierwszych, w których Instytut przeprowadził kontrole uszkodzonej infrastruktury drogowej. 
Do 22.11.2024 r. przeprowadzono 471 inspekcji obiektów mostowych oraz 280 inspekcji odcinków dróg. Wizje lokalne wykonywane w terenie koncentrują się na ocenie stanu uszkodzonych obiektów, aby wspierać planowanie niezbędnych napraw i odbudowy, zapewniając bezpieczne przywrócenie infrastruktury drogowej w obszarach dotkniętych stanem klęski żywiołowej. 
Na podstawie uzyskanych danych zidentyfikowano: 44 obiekty ocenione jako „brak dopuszczenia do użytkowania, konieczność przeprowadzenia remontu lub przebudowy” (C) oraz 23 obiekty z oceną „rozbiórka obiektu/budowa przeprawy tymczasowej” (D). 
W odniesieniu do infrastruktury drogowej: 10 odcinków dróg otrzymało ocenę „obiekt nie dopuszczony do użytkowania” (D), 2 odcinki – „rozbiórka/budowa drogi tymczasowej” (E), 
a 1 odcinek – „obiekt dopuszczony do użytkowania w ograniczonym zakresie” (C).
Szacunkowy koszt odbudowy 23 mostów z kategorii D wynosi około 60 milionów złotych. Z analiz przestrzennych Instytutu wynika, że wodami powodziowymi zalanych zostało około 5 700 km dróg będących w zarządzie samorządów. Całkowite koszty odbudowy dróg i mostów mogą wynieść od 600 mln do 2,5 mld zł. Jest to związane z ryzykiem dalszej destrukcji dróg podczas zimy, spowodowanej zjawiskami takimi jak wysadziny i przełomy, będącymi efektem mrozów oraz obecności wody w podbudowie dróg.
										EN				
									PL				
									DE				
									FR				
									IT				
									ES				
									CS				
									SV-SE				
									DA				
									NL				
									HU				
									RO				
									UA				
											
																			
					
																			
					
																			
					
																			
					
																			
					
																			
					
																			
					
																			
					
																			
					
																			
					
																			
					
																			
					
																			
					
																			
					
			
						        
 




















